Faglig utvikling sammen med engasjerte bønder!
Gode, kvalitetssikrede tjenester med kompetanse og innhold tilrettelagt for den enkelte deltaker på våre gårder er sentralt for Inn på tunet. Derfor er vi opptatt av å alltid videreutvikle oss slik at både deltakere, pårørende og oppdragsgivere finner oss relevante.
I Agder og Rogaland gjennomfører IPT Norge nå et utviklingsprosjekt for å synliggjøre og utvikle demensomsorg på gård og gården som læringsarena. Prosjektet er støttet av Agder og Rogaland fylkeskommune. Vi har gode samarbeidspartnere med oss fra Statsforvalterne begge fylker, fylkesbondelagene samt bonde- og småbrukarlaget. Alle IPT-bønder i regionen er invitert inn i utviklingsarbeidet, blant annet gjennom workshop. Vi er videre i tett dialog med kunder og oppdragsgivere for å sikre best mulig tilpassing til de som bruker oss.
Demensomsorg på gård er et tilbud med fokus på livsmestring og gode dager. I Norge har vi ca 100 000 personer med demens. I løpet av de neste årene er antallet forventet å doble seg. I perioder med sykdom er det fint å kunne bruke den friske delen av seg selv, samt at pårørende har behov for avlastning som deres nærmeste finner glede og mestring i å delta på. Vi har uttalelser om at gode dagaktivitetstilbud bidrar til at den enkelte kan bo hjemme lenger, og behovet for institusjonsplass kan skyves noe.
I Stavanger forrige uke arbeidet engasjerte og dedikerte IPT-tilbydere med konseptet demensomsorg. Tanker om gode lavterskeltilbud, innhold i dagene, bruk av de unike aktivitetsmulighetene gården har samt gode rutiner ved oppstart og gjennomføring av tilbud var noen av temaene vi var innom.
Mange elever rundt om i landet har tilgang til gården som læringsarena. Det er et godt tilbud for å nå den enkeltes målsettinger, på en arena som gir mulighet for dyrestell, praktiske oppgaver og plass til å bruke kroppen. Sammen med skolene utvikler gårdene tilpassede opplegg som lar eleven arbeide på en litt annen måte, men fortsatt i tråd med lovverk og planer for opplæring.
I Mandal sist uke deltok i overkant av 20 IPT-tilbydere på samling i regi av prosjektet. Vi fikk høre erfaringer fra foresatte som har fått tilbud på gård til sitt barn. Erfaringen er at eleven sluttet å forsvinne og rømme i skoletiden, hvilket ga læring til eleven samt at foresatte og familie kunne senke skuldrene. På gården fikk eleven tilpassede oppgaver og læring, etter et opplegg utarbeidet sammen med skolen.
Etter et godt måltid ble gården som læringsarena, dens innhold og muligheter, grundig gjennomarbeidet i ei felles arbeidsøkt rundt bordet.
Vi er glade for deltakelse fra engasjert og kunnskapsrike IPT-tibydere. Disse kveldene tas med inn i videre faglig utvikling og sammen skal vi legge tilrette for at samfunnet finner god nytte i å bruke gårdene til å gi deltakere mestring, utvikling og trivsel.